Terdapat berbagai cara bagaimana kita dapat membantu anak kecil kita supaya perkembangan bahasa dan kognitif mereka berlaku dengan pantas hanya melalui aktiviti harian!
Anda digalakan melakukan aktivti boleh dilakukan apabila:
Anda bersama anak anda
Bayi/kanak-kanak dalam keadaan gembira/selesa
Bayi/kanak-kanak tidak dalam keadaan lapar/dahaga
Bayi/kanak-kanak tidak letih
Anda sendiri dalam keadaan tenang.
Dilakukan dengan perasaan kasih sayang
Aktiviti yang dicadangkan ini juga boleh dilakukan dimana saja anda dan anak anda berada. Jadikan proses pembelajaran anak anda sesuatu yang menyeronokan!
Topik ; Makanan
Soalan-soalan yang anda boleh ajukan kepada anak anda ialah:
Apakah warna makanan tersebut?
Apakah rasanya?
Apakah baunya
Apa yang paling digemari pada makanan tersebut?
Anda boleh tanyakankan soalan di atas pada waktu makan atau apabila anak anda ada bersama sama anda semasa didapur.
Bagi menggalakan anda anda terus bercakap…minta anak anda menceritakan tentang makanan tersebut menggunakan lebih dari satu patah perakataan (misalnya buah limau, masam, manis, bulat).
Anak juga boleh melakukan aktiviti membilang pada peralatan makanan seperti sudu, pinggan atau gelas dan sebagainya
Anak juga boleh melakukan aktiviti membilang pada makanan..misalnya mengira bilangan buah kismis, pisang…dan sebagainya
Anak juga boleh meminta anak anda membuat perbezaan…..buah mana yang lebih besar, lebih sedap..lebih manis, lebih cantik…..atau mana lebih banyak?
Bagi anak yang lebih besar (4 atau 5 tahun)….anak boleh ajukan soalan yang lebih mencabar seperti epal ..buah atau sayuran?
Dari mana asalnya buah…atau bagaimana bentuk pokok pisang?....
Minta anak anak membuat lakaran bentuk makanan tersebut
Topik: Nama Saya
Aktiviti berikut dicadangkan bagi anda yang ingin mengajar anak kecil anda terutamanya 2 tahun kebawah supaya mereka mengetahui dan mengenali nama mereka sendiri.. Cadangan aktivti adalah seperti berikut:
Tulis nama anak anda dengan tulisan yang jelas pada barang-barang kesukaannya seperti mainan, cawan, sudu, botol susu, pintu bilik tidur dan sebagainya
Anda juga boleh menulis nama anak anda pada gambarnya
Tuliskan nama anak anda menggunakan warna yang digemarinya
Sebutkan nama dan bunyi huruf setiap kali anak melihat tulisan tersebut
Bagi anak yang lebih besar.....
Minta anak anda menyebut nama huruf dan bunyi yang terdapat pada namanya
Minta dia meniru tulisan namanya di atas kertas
Minta anak anda menulis namanya di atas barang-barang miliknya
Tajuk : Bagaimana menggunakan buku
Tujuan aktiviti ini ialah supaya anak anda akan dapat memahami bagaimana menggunakan buku dengan cara yang betul dan tahu tentang:
Apa itu muka depan buku
Apa maksud kulit belakang buku
Aapa maksud mukasurat
Bagaimana cara untuk mengalih muka surat buku..dari kanan kekiri
Apa kegunaan ayat dan perkataan dalam buku
Aktiviti ini boleh dilakukan dengan meminta anak anda:
Memegang kulit buku dan mengalih muka surat buku
Bagi anak kecil, di galakkan menggunakan buku berkulit keras (sturdy cardboard books) bagi memudahkan anak kecil mengalih muka surat
Minta anak anda bercerita tentang gambar yang dilihat
dalam buku
Minta anak anda tunjukkan bagaimana mengalih muka surat buku dari kanan ke kiri pada anda
Minta anak anda tunjuk gambar (misalnya..tunjukkan pada mama gambar bunga..atau tunjukkan pada mama gambar kereta)
Minta anak anda tunjuk huruf (misalnya..tunjukkan pada mama huruf C atau A atau D dan sebagainya)
Bagi anak yang lebih besar minta tunjukkan perakataan –perkataan yang mudah.
Petikan dari Modul Keibubapaan 4
Mahani Razali
Zainiah Mohd Isa
Kamarulzaman Awang
Aziz Shah
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment